WANDELINGEN

Bron van de Kupa

wat : bron in kloof, prachtige natuur.
waar : Rasloge, nabij Crni Lug, in het NP Risnjak.
e&d : zelf meebrengen.
tijd : halve dag. Wandeling zelf is 30’ enkel. (20’)
(kaart : SMAND Gorski Kotar IV nr 14)

86 meter … en dieper
De bron van de rivier Kupa is een merkwaardig fenomeen. De bron zelf is geen klein borrelend bronnetje, maar een behoorlijk grote vijver die ingesloten is door hoge rotswanden.
Het water komt uit twee verticale kanalen. Het smalle kanaal is 86 meter diep en het bredere 57. Tenminste dat dacht men tot vóór 2009. Een duiker heeft toen tot op 120 meter gedoken in een van de schachten en is teruggekomen omdat dieper duiken te gevaarlijk is. Dus de echte diepte is nog steeds onbekend. Uit deze 2 schachten borrelt het water naar omhoog. Deze kanalen hebben aan de oppervlakte een diameter van enkele meters.

Door deze grote bron heeft de rivier van bij zijn start reeds een breedte van 20 tot 30 meter.

Bereikbaarheid
De bron is te voet bereikbaar vanaf twee verschillende plaatsen. We bespreken hier eerst de meest gebruikte toegang via het dorpje Razloge. (zie ook verder voor alternatieve routes)
Vanuit Crni Lug neem je de hoofdbaan richting Gerovo. Voorbij kilometerpaal 27 sla je rechts af richting Razloge. Dit is een piepklein dorpje dat met de wagen bereikbaar is. Maar vergis je niet, het is een smal kronkelend baantje met geen al te best wegdek van grint en asfalt. Niet te snel rijden is aangewezen.
Veel verkeer is er niet. Het is ook met de fiets bereikbaar of te voet, al zal de terugweg wel lastig zijn. Vanuit het dorp Razloge tot aan de hoofdweg is het ± 170 meter klimmen over een afstand van 8 km.

Juist voor het binnenrijden van het dorpje is er sinds 2010 een parking aangelegd, daar staat nu ook de kiosk van het NP Risnjak waar je inlichtingen kan krijgen en een toegangsticket voor het park kan kopen. Deze kiosk is niet altijd open. De toegang is dan gratis. Vanaf hier is er bewegwijzering naar de bron.

Aangelegde paden
Het pad is deels aangelegd met trappen in hout en grint en soms zelfs met een houten reling. Soms loopt het gewoon door het bos en zelfs door een rivierbedding die droog staat in de zomermaanden. De wandeling is ook aangegeven met de bekende rood-witte bollen geschilderd op rots-blokken of bomen.
Het hoogteverschil van aan de start van de wandeling tot de bron is 237 meter. Vergis je dus niet, dit is geen bergwandeling, maar op de terugweg zal je wel even moeten uitrusten. Het hoogteverschil van 237 meter doe je over een afstand van ongeveer 1200 meter.

1200 liter per seconde
Als je doorstapt ben je op een half uurtje beneden. Je komt eerst aan in een droge doch brede rivierbedding, een zijrivier van de Kupa. De bedding ligt vol grote rotsblokken en is omgeven door hoge bergwanden. Deze kloof en het zicht naar de rivier Kupa is overweldigend. Na een paar honderd meter kom je dan aan de Kupa-rivier zelf. Het zicht is wondermooi, vooral de mist die bijna altijd als een deken boven de rivier hangt. Het water is zeer helder en geeft van iets verderaf een groenblauwe indruk.

(kaart : klik voor grote versie)

Voor de bron zelf loop je over een soort brugje en een pad en na een paar honderd meter ben je er al. Je kan zeer goed de twee schachten onder-scheiden waar het water naar boven komt. Niettegenstaande deze bron een debiet heeft van 1200 liter per seconde merk je er weinig van omdat deze verticale kanalen zo groot zijn.

Bij het teruggaan merk je aan het brugje een pick-nick-tafel en een brievenbus op. Je kan deze openmaken en in het gastenboek je aanwezigheid vereeuwigen.

Praktisch
De wandeling naar de bron is best lastig gezien het grote hoogteverschil van 237 meter over een afstand van ongeveer 1200 meter. Dit is dus een stijgingspercentage van gemid-deld 20% !
Onnodig te zeggen dat de terugweg het lastigste is.
Je hoeft echter geen geoefende wandelaar te zijn. Als je voldoende pauzes inlast is het voor iedereen wel te doen.

Na regenval kan het parcours hier en daar nogal glad zijn. een (wandel)stok kan dan nuttig zijn.

Alternatieve langere route :

Eens aangekomen aan de bron kan je de rivier stroomafwaards volgen. Eerst via de rechteroever en over enkele trappen, dan via een brug over de Kupa langsheen de linkeroever. Na een kleine 500 meter vanaf deze brug kom je in een grote weide een nieuw huis tegen van het Nationaal Park. Waarvoor het dient is een misterie, maar er is ook een mooie pick-nickk omgeving gemaakt met tafels in de schaduw. Hier kan je rustig je pick-nick verorberen.

Ga verder door stroomafwaards. Na 500 meter kom je op een plek met nog enkele huizen. Er is een klein bruggetje. Als je op dit bruggetje staat zie je richting Kupa de monding van dit kleine riviertje. Kijk links en je ziet de bron. Ga een kijkje nemen. Het water stroomt hier letterlijk uit de rotsen. Klaar, helder, koel én drinkbaar. Je ziet hier dus tegelijk de bron en de monding van een rivier. Waarschijnlijk de kortste rivier van Kroatie.
Ga verder door en na 2 km kom je in een omgeving met weilanden. Aan het einde van deze weilanden aan je linkerkant, is de "ranch" Turk (is familienaam). Hier woont Josip die je graag een pintje verkoopt op z'n terras. Josip spreek ook Frans.

Na je pintje (of meerdere) kan je doorlopen tot je op de grote baan komt en de grens met Slovenie. Maar als je terugkeert op jezelde route en na 300 meter kan je een brugje over de Kupa nemen om aan de andere kant te komen. Daar volg je dan een pad dat uitkomt op de asfaltbaan die je helemaal terug brengt tot in Razloge waar je auto staat. Voordeel is dat deze weg langzamer stijgt dan het stuk op de heenweg door het bos. Je hebt hier ook andere mooie zichten, o.a. op de Kupa vallei.

Alternatief 2
Voor personen die niet zo goed meer te been zijn, kan je met de auto via Gerovo, Mali Lug en Hrib naar de "Ranch Turk" rijden (smalle kronkelige baan). Je kan dan langsheen de Kupa tot de bron lopen zonder al te veel hoogteverschillen. De weg van Crni Lug naar de Ranch duurt met de auto ongeveer 40 minuten. De wandeling enkel kan je op minder dan een uur afleggen.

Razloge Parking : 45.48306 14.70173

Bron Kupa :45.49070 14.68950 O

Ranch Turk : 45.507306 , 14.700861

Educatief wandelpad Leska

wat : educatieve boswandeling.
waar : ingang N.P. Risnjak, Bela Vodica, Crni Lug.
e&d : café-restaurant nabij ingang NP.
tijd : wandeling max. 2 uur (2’ met auto of 20’ te voet)

Leska
We beperken ons tot de educatieve wandeling die je kan maken in het NP Risnjak. Meer over het Nationaal Park Risnjak zelf kan je vinden op de officiële webstek of in het Nederlands via de link Nationale Parken op www.kroatie.org.

Leska is een grote open vlakte in het bos. Deze vlakte is ongeveer het centrale punt waarrond men deze bewegwijzerde paden heeft aangelegd. De totale afstand van deze wandeling is 4,5 kilometer. Het start- en eindpunt ligt aan het administratief gebouw (tevens cafe-restaurant) in Bijela Vodica, gehucht van Crni Lug.
Je bereikt dit administratief gebouw door de wegwijzers te volgen “NP Risnjak” in Crni Lug.

Educatief
Langsheen het pad kom je borden tegen met daarop uitleg over de verschillende geografische verschijnselen, de fauna en de flora in het park. Deze infoborden zijn tweetalig Kroatisch/Engels.
De paden zelf zijn grotendeels goed begaanbare asfalt- of grintpaden. Er is zijn geen grote hoogteverschillen. Op enkele plaatsen staan er tafels en banken waar je kan uitrusten of je picknick nuttigen.

Bos
Bijna de volledige wandeling loopt doorheen het bos, je zal dus niet zo'n last hebben van de zon. Even uitrusten kan zelfs in het gras op verschillende weilanden die er zijn. Ook loopt het pad over enkele bruggetjes en kom je 2 bronnen tegen die helder water spuien.
Al bij al een aangename wandeling misschien wel voor of na een maaltijd. In het restaurant van het park kan je kiezen uit een rijk aanbod van zowel streekgerechten als snelle snacks.
Denk er toch aan om tijdens de zomer wat drank mee te nemen. In het bos is er nergens een plaats waar je drank kan kopen.

ingang park : 45.4181, 14.6858

COMBINEREN MET : ideaal als eerste kennismaking, combineer met bezoek café of restaurant NP.

Fietsroute Crni Lug, Malo Selo

wat : korte fiets- en/of wandeltocht rondom Crni Lug.
waar : Crni Lug, Bela Vodica, Malo Selo.
e&d : in Crni Lug of NP Risnjak. (start aan Maroflin)
tijd : max. 2 uur.
(kaart : SMAND Gorski Kotar IV nr 14)

Deze toer kan je met de fiets of te voet maken. Met de fiets moet je rekenen op ongeveer 30 tot 45 minuten. Te voet anderhalf tot 2 uur. De volledige route is 6.5 km lang. (foto : zicht op Malo Selo)

Je vertrek aan Huis Maroflin richting Nationaal Park. Je kan een stuk af-snijden door eerst in te slaan richting kerk, direct links houden en dan rechts naar beneden. Je komt dan uiteindelijk uit op het laatste stuk richting NP.
In de richting van het NP moet je rechts een grintbaan in waar ook een bordje hangt naar “App. Grubesic” (1). Volg deze grintbaan, en op de volgende vork neem je rechts (2). Op een bepaald ogenblik moet je even opletten dat je links houdt, de baan rechts/rechtdoor loopt dood (3).
Vanaf nu is het gewoon volgen. Van op deze weg heb je rechts een mooi zicht op Crni Lug. Je komt uiteindelijk uit op de ‘grote baan’ richting Slovenie in het gehucht van Crni Lug, Malo Selo. Hier keer je terug naar Crni Lug via de normale asfaltweg. Het eerste stuk is behoorlijk bergaf, het laatste stuk bergop. Let op als je te voet bent dat je links gaat zodat je het verkeer aan uw zijde ziet aankomen.

afslag “Grubecic” : 45.41874,14.69400

opletten en links houden : 45.42822 , 14.69331

COMBINEREN MET : LESKA

Wandeling in Skrad

wat : natuurwandeling.
waar : Skrad.
e&d : in Skrad.
tijd : halve dag, wandeling ongeveer 1 uur. (45’)
kaart : SMAND Gorski Kotar III nr 13

Vanuit Delnice is Skrad een half uurtje rijden. De rit zelf is toch wel al de moeite waard. Je komt ondermeer voorbij Veliki Vodenjak, op 827 meter boven de zeespiegel. (zie ook Rodelbaan Gina).

In Skrad aangekomen sla je juist voorbij het benzinestation rechtsaf en volg je tot aan het kerkhof. Hier kan je parkeren. Neem de asfaltbaan verder naar omhoog (zuidwaarts). Op enkele meters zie je op je linkerkant een pijltje “Izvor Dobra 2 min.”. Volg dit grintpad tot je enkele honderden meters verder op je rechterkant de bron tegenkomt.

Deze bron is - voor ons vlakkelandsbewoners - vrij merkwaardig zoals de meeste bronnen in Kroatië. Het water komt hier uit de bergwand gelopen.
Om de wandeling verder te zetten keer je op je stappen terug tot aan de asfaltweg en vervolg je de weg. Volg oostwaarts. Je kan hier een stuk afsnijden, maar de asfaltweg volgen door het kleine gehuchtje is al steil genoeg. Op een splitsing kom je wat verder een toeristisch bord tegen, volg hier rechts richting Kavranova Stena (ravenrotsen) en Peric. Vijf minuten later aan je rechterzijde zal je de Ravenrotsen aantreffen. Het is enkele meters lopen door het bos tot aan de rotsen. Van hieruit heb je reeds een mooi zicht op Skrad en omgeving. Keer weer terug tot aan de verharde weg en zet je weg voort. (foto : uitzicht vanop ‘vidikovac’)
Een tiental minuten later kom je in een open vlakte met plaatselijk voetbalplein, kantine en ‘bolbaan’. Volg de baan door het bos en na vijf minuten zal je rechts een pijl zien met ‘vidikovac peric’ of panoramazicht Peric. Volg de pijl en na een kleine honderd meter ben je op het uitzichtpunt. Je kan hier uitrusten en gebruik maken van de picknicktafel. Het is hier wel behoorlijk winderig. Geniet van het uitzicht.

Terug naar de parking volg je het pad door het bos vrij steil naar beneden. Volg de wit-rode bollen. Je zal merken dat het pad vrij zigzag door het bos loopt. Probeer vooral de bochten niet af te snijden. Je zou al snel aan het rennen gaan en niet meer kunnen stoppen...

Na 10’ kom je beneden op de asfaltweg uit. Loop noordwaarts en je komt na een vijftal minuten terug aan de parking van het kerkhof. Loop zeker ook eens tot aan het kerkhof. De graven liggen hier netjes naast elkaar met hoge hagen ertussen.

Vanuit Skrad kan je nog meer wandelingen maken, o.a. naar Zeleni Vir.

Kerkhof : 45.430423,14.90672

COMBINEREN MET : RODELBAAN GINA

Rooms, apartement in Crni Lug, Croatia : Holiday Apartment Pintarska Experience Gorski Kotar :30+ things to do in Gorski Kotar All about Croatia in Dutch :www.kroatie.org All about Crni Lug, Kroatie :holiday village Crni Lug in Croatia Bear watching in Crni Lug, Kroatie :www.croatiamountains.com Holiday house in Crni Lug, Kroatie :Holidayhome Maroflin

Logo Made in Flanders vandaag 20-4-24, laatst aangepast op 21-06-20. © Hans Van Mulders - - GREEN 8323